کبیر عکاسان کویر

کبیر عکاسان کویر
بهترین عبادت ها ،عبادت پنهان است. حضرت علی (ع)
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

دسته بندی لنز ها در دوربین های عکاسی

لنز استوانه‌ای حاوی مجموعه‌ای از عدسی است که نور را از خود عبور داده و به درون دوربین هدایت می‌کند و باعث می‌شود که تصویر به صورت واضح بر روی فیلم عکاسی یا گیرنده تصویر منعکس شود. کیفیت عکس، بیش‌تر به لنز بستگی دارد تا دوربین. لنز دوربین‌های کامپکت قابل تعویض نیستند، اما لنز دوربین‌های تک‌لنزی بازتابی (SLR) قابل تعویض‌اند.

قدرت و کیفیت لنزها به عوامل گوناگونی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها فاصله کانونی و عدد دیافراگم است. فاصله کانونی برحسب میلیمتر است و معرف زاویه دید لنز است. هرچه فاصله کانونی لنز کمتر باشد، لنز زاویه دید بازتری دارد و به اصطلاح لنز، وایدتر است و هرچقدر فاصله کانونی بیش‌تر باشد زاویه دید کوتاه‌تر خواهد بود.

 

لنزها با توجه به نوع و ماهیت خود به دسته بندی های زیر تقسیم می شوند :

 

لنز نرمال

محدوده ی کانونی : ۳۵ تا ۷۰ میلیمتر

کاربرد : عکاسی روزمره و معمولی ( بیشتر خانوادگی )

400px-Normal_Lenses_7253


چهار نوع لنز نرمال ۳۵ میلیمتری

 

لنز نرمال لنزی است که فاصله کانونی آن برابر با زاویه دید چشم انسان ۱۳۰ درجه‌است که ازاین بین ۴۵ درجه افقی و ۲۶ درجه عمودی را تشخیص می‌هد زاویه دید لنزهای نرمال نیز ۴۶ درجه‌است. تأثیرات بصری لنز نرمال شباهت زیادی به خواص چشم انسان دارد چون در یک لنز نرمال تعداد عدسی کرسی به کار رفته نور کمتری را جذب می‌کنند.محدوده ای تقریباً به اندازهٔ قطر فیلم می باشد.به طور مثال در دوربینهایی که از فیلم ۳۵ میلیمتر استفاده میکنند لنز نرمال حدود۵۰ میلیمتر است. تصویری که لنز نرمال ایجاد می‌کند تقریبا همان چیزی است که چشم ما می‌بیند، بنابراین از این جنبه هم تصویر آن نرمال است.

 

لنز واید

محدوده ی کانونی : ۱۷ تا ۳۵ میلیمتر

کاربرد : عکاسی از طبیعت و عکاسی معماری

 

800px-Canon_17-40_f4_L_lens


یک لنز واید ۱۷-۴۰ میلیمتری شرکت کانن

 

لنز واید به لنزهایی گفته می‌شود که فاصله کانونی آنها از قطر سطح حساس عکاسی (نگاتیو یا سنسور) کوتاهتر باشد. این لنزها زاویهٔ دید بازی را در اختیار عکاس قرار می‌دهد و از پرمصرف ترین لنزها نزد عکاسان هستند و برای عکاسی منظره وعکاسی معماری استفاده می‌شود. [۱] از این لنز در مکان‌هایی که امکان عقب رفتن عکاس برای قرار گرفتن تمام سوژه مورد نظر در کادر نباشد کاربرد مناسبی دارد و با استفاده از این لنز می‌توان فضای بیشتری را در عکس جای داد.

 

لنز سوپر واید

محدوده کانونی : کمتر از ۱۷ میلیمتر

کاربرد : عکاسی از طبیعت و عکاسی معماری

 


481px-Tokina_11-16mm_2.8_DX


لنز سوپر واید ۱۱ – ۱۶ میلیمتری توکینا.

 

لنز سوپر واید به لنزی گفته می‌شود که فاصله کانونی آن از عرض فیلم یا سنسور کوتاه‌تر باشد. با این اوصاف، اصطلاح لنز سوپر واید نشان دهنده طیف وسیعی از لنزها، نسبت به اندازه سطح حساس عکاسی در دوربین‌های مورد استفاده می‌باشد. لنزهایی که دارای زاویه دید فوق العاده گسترده‌ای هستند، دو گونه‌اند: لنزهای چشم ماهی با اعوجاج خطی (به شکل بشکه خمیده) و لنزهایی که اعوجاج خطی ندارند. وجود یا عدم وجود اعوجاج خطی (بشکه‌ای) در یک لنز، فارغ از عدد فاصله کانونی آن، وجه مشخصه لنزهای چشم ماهی و سوپر واید است.

 

لنز چشم ماهی

محدوده کانونی : ۶ تا ۱۶ میلیمتر

کاربرد : عکاسی منظره و معماری

 

Peleng8

 

لنز چشم‌ماهی (به انگلیسی: Fisheye lens)‏ لنزهایی هستند که حداکثر زاویه دید را به بیننده می‌دهند. معمولا فاصله کانونی آنها بین ۶ تا ۱۶ میلیمتر است. دلیل نام گذاری این لنزها، شباهت آنها به چشم ماهی و محدب بودن عدسی بیرونی لنزمی‌باشد هرچه محدب بودن این عدسی بیشتر باشد زاویه دید، بازتر و انحنای خطوط بیشتر خواهد بود.

عکس حاصل از این لنزها به شکل دایره وار می‌باشد و از این لنز برای ایجاد جلوه‌های ویژه تصویری استفاده می‌گردد.

 

لنز تله فوتو

محدوده ی کانونی لنز تله کوتاه : ۷۰ تا ۲۵۰ میلیمتر

کاربرد : عکاسی پرتره

محدوده ی کانونی لنز تله ی بلند : ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر یا بالاتر

کاربرد : عکاسی حیات وحش و عکاسی ورزشی

 

423px-Minolta_Rokkor_Teleobjektive

 

لنز تله فوتو به دو گونهٔ لنز تله کوتاه و لنز تله بلند تقسیم می‌شوند که لنزهای تله کوتاه در محدودهٔ ۸۵ تا ۲۵۰ میلیمتر و تله‌های بلند از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر هستند. هر دو گروه این لنزها کاربرد زیادی در عکاسی ورزشی و عکاسی حیات وحش دارند.

این لنزها دارای میدان دید محدودی هستند و در حقیقت هرچه بزرگ تر شوند، محدودیت میدان دید آنها هم بیش تر می‌شود.

 

لنز ماکرو

کاربرد : بزرگنمایی بالا جهت عکاسی از اشیای کوچک و حشرات

 

800px-Canon_MP-E65mm

 

لنز ماکرو لنزی است که علاوه برداشتن همهٔ مشخصات لنزهای معمولی، امکان فوکوس کردن در فاصله‌های کم و قابلیت بزرگنمایی اشیا که برای عکاسی ماکرو لازم است را نیز دارد.

این لنزها بزرگنمایی برابر با اندازه واقعی سوژه در فاصلهٔ خاصی ایجاد می‌کنند. از این لنزها جهت عکسبرداری از اشیای کوچکی که قصد بزرگنمایی آنها باشد و یا موجوداتی همچون حشرات که امکان نزدیک شدن به آنها نیست، استفاده می‌شود.

 

لنز پرسپکتیو

کاربرد : قابلیت چرخش به جوانب و یا بالا و پایین

 

514px-MC_ARAX_2.8_35mm_Tilt_&_Shift_lens

 

لنز تصحیح پرسپکتیو یا لنز PC لنزی است که خطاهای پرسپکتیوی را اصلاح می‌کند و در عکاسی معماری کاربرد دارد.

نمایی که از آثار معماری عکسبرداری می‌شود معمولاً با مرکز اثر زاویه دارد و به همین خاطر پرسپکتیوی ایجاد می‌شود که مطلوب نیست. این لنزها قابلیت چرخش به جوانب یا بالا و پایین (Shift، Tilt، Swing، Rise/Fall) و یا هردو را دارند.

 

مبدل‌ها

 

800px-ExtensionTube5733

 

در دوربین‌های غیر SLR، نمی‌توان لنز را عوض کرد و در نتیجه، بزرگنمایی لنز محدود به بزرگنمایی اولیهٔ دوربین عکاسی خواهد بود. در دوربین‌های SLR امکان تعویض لنز وجود دارد ولی هزینهٔ آن زیاد است. روش دیگر این است که برای تغییر محدودهٔ بزرگنمایی و فاصله کانونی از مبدل استفاده کرد؛ مبدل‌ها انواع مختلف و کارکردهای گوناگونی دارند. که مهم‌ترین آن‌ها، مبدل‌های تله، حلقه گسترش فاصله کانونی و عدسی‌های درشت‌نما می‌باشند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ 30 / 1 / 1392برچسب:, توسط milad
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :